Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fase 4 we krijgen kleur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fase 4 we krijgen kleur

    al zijn we nog ver van rijp

    Model: Canon PowerShot SX1 IS
    ISO: 200
    Belichting: 1/250 sec.
    Diafragma: 5.0
    Brandpuntsafstand: 38.4mm
    Flitser gebruikt: Nee
    bedankt voor het kijken

    histogram aangepast


    iets bijgeknipt zoals Frie01 voorstelde
    Last edited by Neirynck Renée; 24 juli 2011, 16:20. Reden: 2de update

  • #2
    Re: fase 4 we krijgen kleur

    Ik lust ze wel
    Ze zullen al iets rijper zijn als je het histogram in orde brengt.
    Bij mij heb je rechts niets, dus je mag schuiven.

    Mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: fase 4 we krijgen kleur

      Ha de druifjes zijn er al. Ik krijg goesting om er van te plukken
      Mooi van licht en scherp, natuurgetrouw weergegeven.
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

      Comment


      • #4
        Re: fase 4 we krijgen kleur

        Eddy007 en anaisje bedankt voor de reactie
        Renée
        Last edited by Neirynck Renée; 24 juli 2011, 13:20.

        Comment


        • #5
          Re: fase 4 we krijgen kleur

          Is de foto dan zo slecht dat niemand meer erop reageert, ook als is het negatieve commentaar het zij zo maar dan kunnen we er nog iets van leren of is iedereen in verlof, zal dan maar ook in verlof gaan zeker in verband met commentaar geven, doe nochtans mijn best
          Renée

          Comment


          • #6
            Re: fase 4 we krijgen kleur

            scherpte zit goed, misschien rechts half het blad weg, trekt veel aandacht
            mvg Wilfried

            7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

            Comment


            • #7
              Re: fase 4 we krijgen kleur

              Oorspronkelijk geplaatst door Neirynck Renée Bekijk bericht
              Is de foto dan zo slecht dat niemand meer erop reageert, ook als is het negatieve commentaar het zij zo maar dan kunnen we er nog iets van leren of is iedereen in verlof, zal dan maar ook in verlof gaan zeker in verband met commentaar geven, doe nochtans mijn best
              Renée
              De foto is niet slecht. Commentaar blijft ook wel eens uit wanneer eerdere commentaren
              voor een volgende het gras voor de voeten hebben weggemaaid. Zelf ervaar ik ook wel dat
              foto's van mij vrij weinig commentaar krijgen maar ik troost mij dan met de voorgaande
              gedachte. En... soms weet men niet hoe te zeggen en dan blijft een reactie ook uit. Een
              eindeloze serie van 'ik volg' is natuurlijk ook saai al is het een bewijs dat bepaalde mensen
              hebben gekeken en niet anoniem zijn gebleven.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: fase 4 we krijgen kleur

                tja, ik vind het soms ook raar wanneer ik niet reageer. (Ik heb ook graag reacties!)
                Maar wanneer ik echt niets weet te zeggen, of wanneer de foto me niets zegt of me niet aanspreekt (is da niet hetzelfde ) zoals nu, dan zeg ik idd niets
                sorry
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                Comment


                • #9
                  Re: fase 4 we krijgen kleur

                  mooi gedaan renée
                  ik reageer zelden op andere foto's omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben om over andere te oordelen

                  grtz patje

                  Comment


                  • #10
                    Re: fase 4 we krijgen kleur

                    Oorspronkelijk geplaatst door patje760 Bekijk bericht
                    mooi gedaan renée
                    ik reageer zelden op andere foto's omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben om over andere te oordelen

                    grtz patje
                    Een reactie behoeft geen oordeel te zijn.
                    Ook vragen mogen worden gesteld. Bijvoorbeeld 'Hoe doe je dat?'.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fase 4 we krijgen kleur

                      Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                      Ze zullen al iets rijper zijn als je het histogram in orde brengt. Bij mij heb je rechts niets, dus je mag schuiven.
                      Eddy
                      Welke regel zegt dat je histogram steeds volledig gevuld moet zijn? Ik vind net dat je eerder omgekeerd moet denken: "waar in het histogram ligt m'n onderwerp" en hoe kan ik m'n onderwerp beter laten uitkomen met een oog op het histogram?
                      Want door te zeggen: "rechts heb je niets" (hooglichten)... en de TS verhoogt de hooglichtenpartij, ga je in deze net dat deel oplichten die gaat storen, met name de achtergrond!
                      Histogram gebruik ik voor 3 zakens: hooglichten en laaglichten onder contole houden, m'n onderwerp positioneren en m'n RGB-schaal evenwichtig houden.

                      Hier zou ik net het tegenovergestelde gezegd hebben: die hooglichten van de achtergrond maskeren (eventueel met een zacht vignet), zodat de aandacht meer naar de druiven gaat. Om die druiven wat sprankelender laten uitkomen kun je het "invullicht" wat gaan optrekken, wat meer contrast en ondertussen je saturatielevel in de gaten houden zodat je geen vuurtjes gaat stichten!


                      Oorspronkelijk geplaatst door Neirynck Renée Bekijk bericht
                      Is de foto dan zo slecht dat niemand meer erop reageert, ook als is het negatieve commentaar het zij zo maar dan kunnen we er nog iets van leren of is iedereen in verlof, zal dan maar ook in verlof gaan zeker in verband met commentaar geven, doe nochtans mijn best
                      Renée
                      Renée, een goeie tip dat ik je kan geven: kom uit uw virtuele stoel, ga op internet op zoek naar fotografische onderwerpen die je aanspreken en analyseer de foto's van de professionals. Stel je een paar vragen: vanwaar komt het licht, hoe liggen de schaduwen, hoe is de compositie opgebouwd, waar ligt de scherpte,... enz. enz.
                      Je foto posten op een forum zal je reakties, tips en kritieken opbrengen, maar dan ben je passief bezig. Ga ook aktief op zoek!De best geplaatste criticaster voor je foto's ben je zelf, door jezelf in vraag te stellen! Dat gaat je veel opbrengen.
                      Stelen met je ogen! Zie hoe pro's het doen en pas toe!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                      scherpte zit goed, misschien rechts half het blad weg, trekt veel aandacht
                      Inderdaad! Door een stukje vignetering hier toe te passen kun je ineens redelijk wat oplossen.

                      Ohja: vergeet je niet na te scherpen?
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Re: fase 4 we krijgen kleur

                        noenkelMi
                        Frie01
                        Plaatwerker
                        patje760
                        Vinnydizzy
                        Bedankt voor het kijken en de commentaar waar ik rekening mee hou
                        Renée

                        Comment


                        • #13
                          Re: fase 4 we krijgen kleur

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Welke regel zegt dat je histogram steeds volledig gevuld moet zijn? Ik vind net dat je eerder omgekeerd moet denken: "waar in het histogram ligt m'n onderwerp" en hoe kan ik m'n onderwerp beter laten uitkomen met een oog op het histogram?
                          Want door te zeggen: "rechts heb je niets" (hooglichten)... en de TS verhoogt de hooglichtenpartij, ga je in deze net dat deel oplichten die gaat storen, met name de achtergrond!
                          Histogram gebruik ik voor 3 zakens: hooglichten en laaglichten onder contole houden, m'n onderwerp positioneren en m'n RGB-schaal evenwichtig houden.

                          Hier zou ik net het tegenovergestelde gezegd hebben: die hooglichten van de achtergrond maskeren (eventueel met een zacht vignet), zodat de aandacht meer naar de druiven gaat. Om die druiven wat sprankelender laten uitkomen kun je het "invullicht" wat gaan optrekken, wat meer contrast en ondertussen je saturatielevel in de gaten houden zodat je geen vuurtjes gaat stichten! ...
                          Hé, dat opent mij de ogen.

                          Maar ik zal er nog wel wat aan moeten studeren om het helemaal door te krijgen.
                          Bijvoorbeeld 'invullicht optrekken', dat begrijp ik (nog) niet, evenals 'RGB-schaal evenwichtig houden'.

                          Voorshands bedankt, Vinnydizzy. Blij dat ik u weer kan lezen.
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: fase 4 we krijgen kleur

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                            Welke regel zegt dat je histogram steeds volledig gevuld moet zijn? Ik vind net dat je eerder omgekeerd moet denken: "waar in het histogram ligt m'n onderwerp" en hoe kan ik m'n onderwerp beter laten uitkomen met een oog op het histogram?
                            Want door te zeggen: "rechts heb je niets" (hooglichten)... en de TS verhoogt de hooglichtenpartij, ga je in deze net dat deel oplichten die gaat storen, met name de achtergrond!
                            Histogram gebruik ik voor 3 zakens: hooglichten en laaglichten onder contole houden, m'n onderwerp positioneren en m'n RGB-schaal evenwichtig houden.

                            Hier zou ik net het tegenovergestelde gezegd hebben: die hooglichten van de achtergrond maskeren (eventueel met een zacht vignet), zodat de aandacht meer naar de druiven gaat. Om die druiven wat sprankelender laten uitkomen kun je het "invullicht" wat gaan optrekken, wat meer contrast en ondertussen je saturatielevel in de gaten houden zodat je geen vuurtjes gaat stichten!
                            In de cursus PS die ik heb gevolgd en in meerdere artikels in tijdschriften en op internet heb ik geleerd dat: als er rechts (histogram) niets is (dus ook geen lijntje) dat dan je foto onderbelicht is. Dus moet men dit corrigeren.
                            Tot zover wat ik erover had geleerd maar ik ben altijd bereid om bij te leren en met plezier zelfs.
                            Mvg,
                            Eddy
                            Smaken verschillen

                            Comment


                            • #15
                              Re: fase 4 we krijgen kleur

                              Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                              In de cursus PS die ik heb gevolgd en in meerdere artikels in tijdschriften en op internet heb ik geleerd dat: als er rechts (histogram) niets is (dus ook geen lijntje) dat dan je foto onderbelicht is. Dus moet men dit corrigeren.
                              Tot zover wat ik erover had geleerd maar ik ben altijd bereid om bij te leren en met plezier zelfs.
                              Mvg,
                              Eddy
                              ik was ook dezelfde mening toegedaan en meen te weten dat ik het ook zo had geleerd maar dat is nu ook weer enkele jaren geleden, in september begin ik aan een cursus lightroom wat in feite meer donkere kamer wordt genoemd misschien gaan we daar wat bijleren over de zaken die vinnydizzy aanhaallt, zal er in ieder geval rekening mee houden als ik nog eens een foto plaats eens wat opzoekwerk verrichten .
                              Renée

                              Comment

                              Working...
                              X